zaterdag 12 februari 2011

A new day at school. (Donderdag 10 februari)

Deze ochtend liep de wekker veel te vroeg af.
Om kwart voor zes opstaan om tegen zeven uur op de school aanwezig te zijn.
Je zou denken kwart voor zes is toch wel vroeg, maar er was sinds gisteren geen water meer. Je vraagt je waarschijnlijk af wat ik dan heb gedaan…
Ik ben me maar gaan wassen in het washok, want daar had ik wel nog fris water.
Na het opfrissen heb ik mijn boterhammen gemaakt en ging ik samen met de anderen op weg naar school.
Toen ik daar aankwam zag ik een aantal kinderen die de ‘koer’ aan het opvegen waren. De anderen  zaten in de klassen. Wat ze daar aan het doen waren…
Ze waren zich aan het ‘voorbereiden’ voor de lessen van de dag. Maar dit alles ging natuurlijk niet zonder enig lawaai.
De lessen beginnen hier om kwart na acht ‘s ochtends en eindigen om vijf uur ’s avonds.
De leerkrachten zijn om zeven uur op school, zodat ze zich nog kunnen voorbereiden op de lessen en ook een vergadering houden wanneer het eventueel nodig is.
Vandaag was het dus nog een dagje observeren voor mij. Ik ging langs in de klassen 3, 4, 6, 7 en 8
Er waren 2 lkr op bijscholing waardoor de lln vanaf klas vier tot acht af en toe alleen zaten.
An en ik hebben van deze momenten gebruik gemaakt om in klas 7 wat Swahili te leren van de kinderen. Ook hebben we in klas 6 enkele Nederlandse woorden aan de kinderen aangeleerd, zoals ook creative art (beeldopvoeding) trachtten te geven. Uit de resultaten van hun tekeningen bleek al snel dat er echte talenten tussen zaten. Het laatste uurtje van de dag zijn An en ik bij klas zeven aangesloten en hebben we een ll les zien geven aan de anderen. Het ging over het spijsverteringsstelsel, het mannelijke en vrouwelijk geslacht, het hart en de bloem. Hieruit heb ik geleerd dat wij als toekomstige lkr in Belgiƫ totaal geen tekentalent hebben. Deze kinderen zijn het zo gewoon dat ze alles overschrijven uit de boeken, dat het voor hen ook geen probleem is om zo maar prenten uit de boeken over te nemen.
Dit was dus toch een hele lange en vermoeiende dag voor mij, maar ook enorm leerrijk.
Maar zoals jullie horen, heb ik het hier heel goed.
Ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn beslissing

Groetjes aan jullie allemaal
Tot de volgende

Geen opmerkingen:

Een reactie posten